Kuvaus
Oplu -jarrupolkimen asennus (katso asennusvihjeitä www.oplu.fi)
Pakkaus sisältää polkimen runko-osat, vaijerin ja asennustarvikepussin, mutta ei asennusvaneria.
Oplu -jarrupoljin on tarkoitettu opetuslupaopetukseen opettajan jarrupolkimeksi. Poljin on helppo asentaa, poistaa
ja siirtää autosta toiseen. Opettajan puolelle jalkatilaan muotoillaan vanerilevy, johon poljin kiinnitetään. Poljin
sovitetaan autoon säätämällä runko-osan pituutta ja kulmaa. Polkimen kiinnittämiseksi autoon ei tarvitse tehdä reikiä,
mutta vaijerin kiinnitykseen kuljettajan jarrupolkimen alle tarvitaan tavallisesti reikä.
Polkimen kokoaminen ja kiinnittäminen autoon
Ensimmäiseksi kiinnitetään liukuestetarra ja vaijerilukko keltaiseen polkimeen. Sitten
polkimen mustat osat yhdistetään liu’un kohdalta lyhyellä lukkoruuvilla. Noin 10mm:n
vahvuisesta vanerista leikataan auton jalkatilaan sopiva palanen. Vaneri asetetaan jalkatilaan ja
poljin sovitetaan paikalleen taivuttamalla polkimen kulmaa ja säätämällä runko-osan pituutta.
Tarvittaessa polkimen kaltevuutta voidaan lisätä laittamalla kärkiosan alle puinen tukipala.
Vaijerilla on oltava tilaa kääntyä polkimen yläpuolella. Sovituksen lopuksi vaneriin merkitään
kiinnitysreikien paikat ja porataan reiät 8 millimetrin poralla. Lyöntimutterit lyödään vanerin
ALAPUOLELLE. Poljin kiinnitetään ruuveilla paikoilleen. Vaneri kiinnitetään esimerkiksi
lattaraudalla etuistuimen kiinnityspultteihin.
Kiinnikkeet kuljettajan puolelle
Oplu -polkimessa vaijerin suurin mahdollinen liike on 60 mm. Vaijerin kiinnikkeet asennetaan
kuljettajan jarrupolkimen varteen kohdalle, jossa liike on jarrua painettaessa alle 50 mm. Liike
mitataan auton olleessa käynnissä jarrutehostimen toimiessa. Jos kiinnikkeet eivät sovi jarrupolkimen varteen, ne on muotoiltava sopiviksi tai kiinnitys on tehtävä muulla tavalla. Rintapeltiin porataan 6mm:n reikä siten että vaijeri liikerata tulee polkimen liikeradan suuntaiseksi. Reiän
paikkaa määritettäessä on tärkeätä seurata jarrupolkimen liikkeen suuntaa eikä varren suuntaa.
Haarukkapää kiinnitettään reikään pultilla. Eräissä autoissa on mahdollista kiinnittää jarrupolkimen kiinnityspultteihin rauta haarukkapäätä varten. Silloin ei tarvita reikää auton rintapeltiin.
Vaijerin asennuksessa vältetään kitkaa lisääviä jyrkkiä mutkia. Tavallisesti vaijeri
tuodaan kuljettajan puolelta keskikonsolin ylitse vaihekepin vierestä opettajan puolelle.
Vaijerin sydän pujotetaan jarrupolkimessa olevan kiinnikkeen reiästä ja vaijerin pää
kiinnitetään haarukkaliittimeen tapilla ja sokalla. Vaijerin kuori asetetaan paikalleen
ja vaijerin sydän työnnetään Oplu- polkimessa olevaan holkin ja vaijerilukkon lävitse.
Kuori työnnetään holkin pohjaan ja holkkiin lyödään lukituskolo niin että kuori pysyy
paikallaan. Tarvittaessa vaijerin kuorta voi lyhentää rautasahalla. Polkimen toiminta testataan jarruttamalla autolla ajettaessa. Poljinta painamalla pitää
saada joko ABS -jarrutus tai lukkojarrutus. Poljinta ei tarvitse katsastaa, mutta ajokokeen alussa polkimen toiminta ja kiinnitys tarkastetaan.
Polkimen poisto autosta
Kun poljin poistetaan autosta, haarukkaliitin jätetään paikoilleen. Se tukkii moottoritilan
ja jalkatilan välisen reiän ja on valmiina uutta opetuskertaa varten. Myös jarrupolkimen
varressa olevat vaijerinkiinnittimet voidaan jättää paikoilleen. Jos poljin halutaan asentaa
toiseen autoon, tarvitaan uusi asennustarvikepussi. Sekä vaijereita että asennustarvikepusseja
voi tilata Internetistä osoitteesta www.oplu.fi.